Claustra+ Utisci s uvodnog seminara za vodiče i turističke djelatnike - Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka | Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka
Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka

Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka

Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka

U ponedjeljak, 19. 3. 2018., održan je u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka uvodni seminar za vodiče i turističke djelatnike. Seminar je bio organiziran u okviru projekta Claustra+ (Prekogranična destinacija kulturnog i zelenog turizma Claustra Alpium Iuliarum), koji je sufinanciran iz Europskog fonda za regionalni razvoj. Glavni organizatori višednevnog seminara su Zavod za zaštitu kulturne baštine Slovenije i Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka.

U uvodnom predavanju nam je Danijel Lončar (Hrvatski restauratorski zavod) predstavio smjernice dobrih praksi arheološkog turizma te vođenja po arheološkim nalazištima. Istaknuo je kao dobre, a Claustri slične primjere Hadrijanov zid u Veliki Britaniji i njemački limes. Isto tako je istaknuo neke prednosti i slabosti, koje donosi arheološki turizam, a koji iz godine u godinu postaje sve više popularan.  Prikazao je kako se kod arheološkog turizma suočavamo s problematikom vandalizma na arheološkim nalazištima te s krivim interpretacijama. Dodatno je pokazao kako arheološki turizam može pripomoći razvoju lokalnih zajednica, koje su ključan segment osvještavanja o važnosti kulturne i prirodne baštine.

Boštjan Surina (Prirodoslovni muzej Rijeka) je predstavio prirodne vrijednosti Liburnijskog krasa i problematiku njegove ugroženosti. Kras ima naime vrlo razveden teren, koji pridonosi velikom broju prirodnih vrijednosti, za koje moramo pokazati poštovanje na način, da ih ne uništavamo. Između ostaloga istaknuo je i to, da posjetitelji najbolje dožive kulturnu i prirodnu baštinu, kad je ta interpretirana na jednostavan način.

U drugom dijelu nam je Željka Sušić (Tiflološki muzej Zagreb) predstavila različite pristupe s obzirom na raznolike skupine posjetitelja. Na početku je najprije istaknula općenitu problematiku upotrebe termina »osobe s posebnim potrebama«, za kojega smatra, da je neadekvatan, jer su same potrebe posjetitelja načelno iste, neke skupine posjetitelja jedino imaju potrebu za više potpore i pozornosti pri zadovoljavanju tih potreba. Izrazila je stajalište kako je definicija »osoba s invaliditetom« primjerenija. Naglasila je kako će ubuduće osobe s invaliditetom predstavljati sve veći udio posjetitelja kulturne baštine. Na žalost smo još uvijek premalo osviješteni, kako prilagoditi sadržaj, a da isti također dobiju doživljaj jednake kvalitete, kao i ostali posjetitelji kulturne baštine. Predstavila je praktična, jednostavna rješenja i pristupe Za različite skupine osoba s invaliditetom. Ilustrirala je kako slijepe i slabovidne osobe pri opisu predmeta kulturne baštine primaju informacije i kako si na temelju toga stvaraju sliku opisanog predmeta: detaljno je opisala poseban predmet koji su si sudionici seminara uz čitan opis nacrtali te ga zatim uspoređivali sa samom fotografijom predmeta. Upravo tako je sudionicima objasnila probleme koje imaju slijepe i slabovidne osobe s našim opisima, ili gluhe i nagluhe osobe pri razumijevanju usmeno predstavljenih informacija: sudionici seminara su u parovima potiho izgovarali slične riječi i tako mogli vidjeti kako često dolazi do nesporazuma pri samom čitanju s sa usana.

Martina Findrik (Omnes Artes) nam je na kraju seminara predstavila uspješan primjer oživljenog vodstva po Zagrebu, imenovanog »Gornjogradske coprnice«, kojeg su krenuli izvoditi 2013. godine. Njihova vodstva temelje na oživljavanju povijesnih zgoda, pri kojima upotrebljavaju metode pričanja priča i dramaturgije. Naglasila je da upravo s uključivanjem emocija i interakcije s posjetiteljima omogućavamo cjelovit doživljaj. Na taj način posjetitelji zapamte puno više informacija, od onih gdje su takva vodstva samo verbalna.

 

Više o sadržaju sa seminara te priručnik možete pročitati/preuzeti na LINKu.