Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka

Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka

Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka

120 godina – Češki kristal

Boca s čepomKPO-ZUO 21818
Friedrich Egermann, radionica
Češka
19. stoljeće
bezbojno i obojeno staklo, brušeno,
matirani staklorez
visina 28,5 cm, Ø podnožja 9,5 cm
PPMHP KPO-ZUO 21818

ČašaKPO-ZUO 21819
Friedrich Egermann, radionica
Češka
19. stoljeće
bezbojno i obojeno staklo, brušeno,
matirani staklorez
visina 11,5 cm, Ø podnožja 6,9 cm,
Ø oboda 6 cm
PPMHP KPO-ZUO 21819

U 17. stoljeću masivni barokni oblici (reprezentativni bilikumi različitih oblika, pokali s poklopcem) i tehnike (brušenje, graviranje, matiranje, obojeno staklo koje imitira drago kamenje) potiskuju venecijansko staklo.1 U godinama koje su slijedile tehnika se proizvodnje stakla usavršila zahvaljujući novim postupcima i pronalascima, poput pronalaska stakla koje se moglo brusiti i rezati. Središte staklarske proizvodnje seli se u Prag, gdje rade talijanski i njemački rezači i brusači kristala. Oni svoju vještinu obrade kristala počinju primjenjivati na staklu.2 U Češkoj se obnavlja i razvija tehnika dvostrukog stakla, a u Nizozemskoj se sve više koristi ukrašavanje dijamantnom iglom.
U 18. stoljeću vraćaju se laganiji i prozračniji oblici predmeta, koji se krajem stoljeća oblikuju po načelu klasične jednostavnosti i funkcionalnosti. Češki kristal (Bohemian) postao je poznat po svom obliku i graviranju. Prva manufakturna proizvodnja stakla na području Češke započela je na prijelazu iz 13. na 14. stoljeće. U 16. stoljeću evidentirane su trideset i četiri tvornice. Nakon velika uspjeha u 17. i 18. stoljeću, kada su se proširili po cijeloj Europi, početkom 19. stoljeća zbog napoleonskih ratova dolazi do pada proizvodnje i trgovačke izolacije. Kriza nije jenjavala sve do 1815. godine. Tada, nakon što je potpisan mirovni sporazum, europska tržišta ponovno postaju dostupna. Do ponovna procvata češke staklarske industrije dolazi zahvaljujući inovativnim postupcima ukrašavanja stakla, koje je izumio Friedrich Egermann. Postao je poznat po višebojnom staklu mramorizirane površine koja podsjeća na poludrago kamenje, tzv. Lythialin staklu. Međutim najveći uspjeh postiže 1834. godine, kada je uveo crveno bojanje, naime bojanje ionima bakra. Takvi bi se stakleni proizvodi potom gravirali i rezali, što ubrzo postaje jedna od najpopularnijih metoda proizvodnje stakla u češkom gradu Nový Bor. Rubin crvena boja, posebna tehnika rezanja i karakteristični ukrasni elementi u obliku školjke, jelena i zamka prepoznatljiv su znak Egermann stakla, a tradicija proizvodnje sačuvala se i do danas pod istim zaštitnim znakom. MCS