Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka

Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka

Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka

120 godina – Alegorija

AlegorijaKPO-LZ 2931
nepoznati autor prema
Marteenu de Vosu
17. stoljeće
platno, ulje
70,5 × 80 cm
PPMHP KPO-LZ 2931

Pod krošnjom stabla spoznaje (mala medica), zlatne jabuke = naranče, u cvjetnjaku sjedi okrunjena djevojka s ružama u raspuštenoj kosi. Ispred nje stoji Isus i desnom joj rukom pruža grančicu s trima “jabukama”, a lijevom buket ruža. Lijevo i desno likovi su iz Starog zavjeta, Abraham i Mojsije kao predstavnici vjere i crkve te vojskovođa, vojnici, sudac i pisar kao predstavnici države, odnosno svjetovne vlasti. Slika je u uvedena u muzejske knjige kao Alegorija ili Isus i bizantska princeza, kako ju je još 1920. godine interpretirao Ricardo Gigante (1881–1945), konzervator i muzealac, ali i riječkim gradonačelnik u dva navrata. Što se krije iza te alegorije, nije bilo baš jednostavno dokučiti. Slika je zapravo interpretacija Pjesme nad pjesma, jedne od knjiga Svetoga pisma Staroga zavjeta. Autorstvo se Pjesme nad pjesmama pripisuje židovskom kralj Salamonu. Knjigu čini ciklus ljubavnih pjesama napisanih u obliku dijaloga između zaručnice i zaručnika, ali Židovi i Kršćani vide u njima i alegoriju Božje ljubavi prema Izraelu i Kristove ljubavi prema zaručnici Crkvi. Bog je svome jedinorođenom Sinu predodredio prelijepu nevjestu, bez ljage i mane. I kao što je mlada zaručnica u pjesmi bila oličenje moralne čistoće koju je prepoznao i poštivao njezin zaručnik Isus, te vrijednosti očekuje od svojih sljedbenika, od svoje Crkve – Nevjeste.2 Slika iz fundusa Muzeja nastala je prema grafičkom predlošku slike Maartena de Vosa (1534?–1604).
Marten de Vos bio je učenik glasovita flamanskog slikara Fransa Florisa, nakon čije smrti 1570. postaje najvažnijim umjetnikom u Antwerpenu. U razdoblju ekonomske recesije i pada tržišta umjetnina zbog sukoba protestantizma i katolicizma kao izvrstan se crtač posvetio izradi predložaka za grafičke listove koji su se izdavali u serijama i većoj nakladi. Prema njegovim crtežima izvedeno je oko 1600 primjeraka gravura, vrlo cijenjenih zbog svoje živosti i tematike. Ali prema njegovim slikama i drugi su autori izrađivali grafike. Jedno od izdanja Pjesme nad pjesmama gravirao je i objavio 1590. godine Johann Sadeler, ali naša je slika vjerojatnije nastala prema grafici nepoznata nam autora objavljenoj u izdanju Claesa Janszoona Visschera (1587–1652) kao drugi otisak od njih šest u seriji (Cantica 2.1). MCS